Page 6 - Handbook_PL
P. 6
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Rodział 1 - Wprowadzenie
Jednym z największych wyzwań stojących przed współczesnymi
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
systemami edukacyjnymi jest wdrożenie zmian, które sprawią, że szkoły,
a tym samym kraje, będą coraz bardziej konkurencyjne na arenie
międzynarodowej. Bez udziału nauczycieli zmiany w edukacji są
niemożliwe.
Przywództwo nauczycieli jest wymogiem współczesnego czasu. Wiedza,
umiejętności i postawy każdego z nauczycieli mają ogromne znaczenie.
Jakość ich nauczania ma bezpośreni wpływ na osiągnięcia uczniów, a co
za tym idzie, na jakość osiągnięć szkolnych.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
W demokratycznym świecie, w świecie wolności słowa, szerokiego
dostępu do mediów, w świecie, w którym na każdym kroku jesteśmy
bombardowani mnogością sprzecznych informacji, idei, jedynie jednostki
znaczące, przywódcy, liderzy są w stanie nakłonić ludzi do
konstruktywnego działania. W edukacj młodych pokoleń właśnie
przywództwo nauczycieli ma ogromne znaczenie.
Młodzi ludzie, uczniowie zdobywający wiedzę i umiejętności, poznający
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
zawiłości otaczającej rzeczywistości, na przestrzeni wieków, śledząc
historię edukacji potrzebują wzorców, autorytetów, nauczycieli liderów.
Obecnie wymagania stawiane nauczycielom, wychowawcom, kadrze
kierowniczej szkół rosną i zmieniają się.
Za Wikipedią: Lider to osoba o cechach przywódczych, mająca
bezpośredni związek z zachowaniami organizacyjnymi. Przywództwo
charakteryzuje się wyjątkowymi cechami osoby, której inni skłonni są
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
zaufać i podporządkować się dobrowolnie. Taka osoba cieszy się w
wybranej grupie społecznym autorytetem, władzą, która jest
akceptowana. Przywództwo to pewna zdolność, umiejętność lub cecha
zjednywamia sobie zwolenników, wywierania wpływu, a także tworzenia
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu