Page 7 - Handbook_PL
P. 7
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
wizji rozwoju i pobudzania ludzi do działania. Przywództwo to zarazem
zdolność wpływu na innych, jak również umiejętność tworzenia
wydarzeń.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Bezprecedensowe wymagania stawiane dziś szkołom wymagają
przywództwa na każdym poziomie. Dlatego rolą nauczyciela lidera jest
nie tylko przywództwo w gronie nauczycieli, ale także bycie liderem
wśród uczniów, środowiska szkolnego, środowiska rodzinnego uczniów,
środowiska lokalnego. Przywództwo szkoły to proces znajdowania,
wspierania i ukierunkowywania talentów i energii innych nauczycieli,
uczniów i rodziców w celu osiągnięcia wspólnych celów edukacyjnych.
Nauczyciele liderzy definiowani są jako „ agenci zmian”/ trendsetterzy.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Naukowcy sugerują, że nauczyciele powinni postrzegać siebie jako
twórców, a nie obiekty zmian. W wielu społecznościach na świecie
nauczyciele są postrzegani jako osoby, które mogą pomóc we
wprowadzaniu pozytywnych zmian w życiu ludzi. Twórcy zmian muszą
być przedsiębiorcami, powinni skupić się na rozwijaniu wspólnej wiedzy
w społecznościach uczących się oraz operować myśleniem systemowym,
aby przekształcić nową wiedzę w strategie nauczania i wdrożyć je do
szkolnego programu nauczania.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Przywództwo to zdolność wpływu na innych oraz umiejętność tworzenia
wydarzeń. Działania lidera, to: tworzenie planu pracy, tworzenie wizji,
eliminowanie ryzyka dysharmonii w grupie, kreowanie rzeczywistości,
wywoływanie zdarzeń. Przywództwo to: konsekwencja, lojalność,
odpowiedzialność, bezstronność, szacunek i pomoc. Lider uczy się od
innych (uczniów, nauczycieli, środowiska), pomaga tworzyć własny,
pozytywny wizerunek, niwelować swoje braki. Wzmacnia zalety i talenty.
Wsparciem dla nauczyciela lidera są uczniowie, rodzice (opiekunowie)
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
ucznia, inni nauczyciele, środowisko szkolne, środowisko lokalne.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu