Page 7 - Handbook_PL
P. 7

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               wizji rozwoju i pobudzania ludzi do działania. Przywództwo to zarazem
               zdolność  wpływu  na  innych,  jak  również  umiejętność  tworzenia
               wydarzeń.
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               Bezprecedensowe  wymagania  stawiane  dziś  szkołom  wymagają
               przywództwa na każdym poziomie. Dlatego rolą nauczyciela lidera jest

               nie  tylko  przywództwo  w  gronie  nauczycieli,  ale  także  bycie  liderem
               wśród uczniów, środowiska szkolnego, środowiska rodzinnego uczniów,
               środowiska  lokalnego.  Przywództwo  szkoły  to  proces  znajdowania,
               wspierania  i  ukierunkowywania  talentów  i  energii  innych  nauczycieli,
               uczniów i rodziców w celu osiągnięcia wspólnych celów edukacyjnych.
               Nauczyciele liderzy definiowani są jako „ agenci zmian”/ trendsetterzy.
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               Naukowcy  sugerują,  że  nauczyciele  powinni  postrzegać  siebie  jako
               twórców,  a  nie  obiekty  zmian.  W  wielu  społecznościach  na  świecie
               nauczyciele  są  postrzegani  jako  osoby,  które  mogą  pomóc  we
               wprowadzaniu pozytywnych zmian w życiu ludzi. Twórcy zmian muszą
               być przedsiębiorcami, powinni skupić się na  rozwijaniu wspólnej wiedzy
               w społecznościach uczących się oraz   operować myśleniem systemowym,

               aby  przekształcić  nową  wiedzę  w  strategie  nauczania  i  wdrożyć  je  do
               szkolnego programu nauczania.
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               Przywództwo to zdolność wpływu na innych oraz umiejętność tworzenia
               wydarzeń. Działania  lidera,  to:  tworzenie  planu  pracy,  tworzenie  wizji,
               eliminowanie  ryzyka  dysharmonii  w  grupie,  kreowanie  rzeczywistości,
               wywoływanie  zdarzeń.  Przywództwo  to:  konsekwencja,  lojalność,

               odpowiedzialność,  bezstronność,  szacunek  i  pomoc.  Lider  uczy  się  od
               innych  (uczniów,  nauczycieli,  środowiska),  pomaga  tworzyć  własny,
               pozytywny wizerunek, niwelować swoje braki. Wzmacnia zalety i talenty.
               Wsparciem  dla  nauczyciela  lidera  są  uczniowie,  rodzice  (opiekunowie)
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               ucznia, inni nauczyciele, środowisko szkolne, środowisko lokalne.














 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12