Page 9 - Handbook_PL
P. 9
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Tak więc, jeśli chodzi o znaczenie i różnice między terminami: menedżer-
lider-administrator, w literaturze istnieją różne punkty widzenia, które w
zależności od dziedziny i obszaru geograficznego różnią się między sobą
[1].
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Na przykład w USA termin „administracja” jest umieszczony na
najwyższym szczeblu i często jest synonimem „przywództwa”.
Terminy “przywództwo” oraz zarządzanie mają różne definicje.
Przywództwo, jak uważa Gronn jakościowo różni się od “zarządzania i
administracji”. Przywództwo prezentowane jest jako cecha, która
niekoniecznie występuje wraz ze statusem lub stanowiskiem, ale jest
czymś wyjątkowym. Zarządzanie jest rozumiane jako przywództwo
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
formalne, natomiast przywództwo można postrzegać jako grupę
nieformalną prowadzoną przez lidera. Przywództwo może być
identyfikowane w odniesieniu do głowy organizacji, ale może też pojawiać
się na innych szczeblach.
Inne podejście teoretyczne kompletnie rozróżnia przywództwo i
zarządzanie. Zaleznic jest pierwszym autorem, który dokonał
rozróżnienia między tymi dwoma kategoriami w roku 1977 na łamach
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Harward Business Revue "Managers and Leaders: Are They
Different?" (Tabela 1)
2.1.1. Typy liderów i menadżerów
W oparciu o 7S Watson [3] uważa, że menedżerowie mają cechy
pierwszych trzech S (strategia, struktura i system), liderzy są bardziej
nastawieni na ostatnie cztery S czyli: styl, personel, umiejętności, wspólne
cele.
W opinii Petera Duckera “przywództwo to robienie tego co należy, a
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
zarządzanie to robienie jak należy”. Convey mówił, że “przywództwo to
inwestowanie zasobów na podążanie we właściwym kierunku a
zarządzanie to ilość zasobów, która musi zostać na ten cel przeznaczona”
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu