Page 9 - Handbook_PL
P. 9

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               Tak więc, jeśli chodzi o znaczenie i różnice między terminami: menedżer-
               lider-administrator, w literaturze istnieją różne punkty widzenia, które w
               zależności od dziedziny i obszaru geograficznego różnią się między sobą
               [1].
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               Na  przykład  w  USA  termin  „administracja”  jest  umieszczony  na

               najwyższym szczeblu i często jest synonimem „przywództwa”.

               Terminy  “przywództwo”  oraz  zarządzanie  mają  różne  definicje.
               Przywództwo, jak uważa Gronn jakościowo różni się od “zarządzania i
               administracji”.  Przywództwo  prezentowane  jest  jako  cecha,  która
               niekoniecznie  występuje  wraz  ze  statusem  lub  stanowiskiem,  ale  jest
               czymś  wyjątkowym.   Zarządzanie  jest  rozumiane  jako  przywództwo
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               formalne,  natomiast  przywództwo  można  postrzegać  jako  grupę
               nieformalną  prowadzoną  przez  lidera.  Przywództwo  może  być
               identyfikowane w odniesieniu do głowy organizacji, ale może też pojawiać
               się na innych szczeblach.

               Inne  podejście  teoretyczne  kompletnie  rozróżnia  przywództwo  i

               zarządzanie.  Zaleznic  jest  pierwszym  autorem,  który  dokonał
               rozróżnienia  między  tymi  dwoma  kategoriami  w  roku  1977  na  łamach
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               Harward  Business  Revue  "Managers  and  Leaders:  Are  They
               Different?"   (Tabela 1)

               2.1.1. Typy liderów i menadżerów
               W  oparciu  o  7S  Watson  [3]  uważa,  że  menedżerowie  mają  cechy

               pierwszych  trzech  S  (strategia,  struktura  i  system),  liderzy  są  bardziej
               nastawieni na ostatnie cztery S czyli: styl, personel, umiejętności, wspólne
               cele.

               W  opinii  Petera  Duckera  “przywództwo  to  robienie  tego  co  należy,  a
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               zarządzanie to robienie jak należy”. Convey mówił, że “przywództwo to

               inwestowanie  zasobów  na  podążanie  we  właściwym  kierunku  a
               zarządzanie to ilość zasobów, która musi zostać na ten cel przeznaczona”









 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14