Page 5 - AAB_Handbook_PL
P. 5
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Project number: 2019-1-PL01-KA201-065722
Przy przeglądaniu poniższych materiałów należy zwrócić uwagę na rolę inspirowania
dzieci do przyjmowania postaw antyprzemocowych.
Krótkie historie komiksowe na temat przemocy rówieśniczej mają pomóc
nauczycielom w pracy z dziećmi. Mają zainspirować nauczycieli do kreowania działań
mających na celu przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej oraz minimalizowanie jej
konsekwencji. Ważnym elementem jest pozwolenie uczniom na swobodne wyrażanie
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
swoich przeżyć, uczuć i doświadczeń, bez obaw, że ktoś ich wyśmieje, oceni albo
ukarze.
Nauczyciele mają pewne określone przekonania na temat przemocy rówieśniczej. W
trakcie pracy twórczej ważne jest odsunięcie na bok swoich osobistych odczuć i
poglądów, aby w trakcie pracy pozwolić dzieciom na swobodne przekazanie swojej
perspektywy. W przypadku gdy nauczyciel poświęci czas na wysłuchanie ich
opowieści i zrozumienie tego, co mają do powiedzenia będzie to tylko ogromna
wartość dodana do ich dalszej pracy w duchu antyprzemocowym.
Poniżej przedstawione zostały argumenty przemawiające za angażowaniem i
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
motywowaniem uczniów w przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.
● Motywowanie uczniów może podnieść ich samoocenę. Poprzez inspirowanie
do wspólnej pracy dajemy im do zrozumienia, że dzieci są równe dorosłym a
ich uczucia, przekonania i doświadczenia są tak samo ważne. Dla ofiar nękania
oznacza to akceptację, wsparcie w obliczu zagrożenia oraz wzmocnienie ich
poczucia własnej wartości.
● Sprawcy dowiadują się, jakie ich czyny powodują konsekwencje oraz dlaczego
nie warto dokuczać innym. To pozwala im lepiej zrozumieć siebie i powody
własnego postępowania oraz uczy, jak prawidłowo rozwiązywać konflikty.
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
● Ofiary przemocy często czują się osamotnione lub ignorowane. Jest to przykry
dodatek do negatywnych emocji spowodowanych aktami nękania. Nawet
kiedy dziecko mówi dorosłemu o przemocy, zdarza się, że działanie
zapobiegawcze nie jest podejmowane. W rezultacie nasila się poczucie izolacji
i porzucenia. Wspólne akcje z zakresu przeciwdziałania przemocy mogą
pokazać dziecku, że nie jest osamotnione i zawsze może poprosić o pomoc.
5
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu