Page 23 - Handbook_PL
P. 23
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Inteligencja emocjonalna przywódców zostanie omówiona w osobnym
rozdziale. Należy jednak wykazać, że pod kierunkiem lidera
posiadającego inteligencję emocjonalną ludzie będą w stanie osiągnąć
wysoki poziom wzajemnego zrozumienia, efektywnej komunikacji i będą
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
mogli uczyć się od siebie nawzajem. Członkowie grupy mogą wspólnie
podejmować decyzje, dzielić się pomysłami i realizować swoje cele.
Powstaje między nimi więź emocjonalna, która pomaga im się
skoncentrować nawet w środku zmiany lub niepewności. Z powodu tych
atrybutów ludzie są w stanie robić razem rzeczy, których żaden z nich nie
byłby w stanie zrobić samodzielnie.
Portret lidera posiadającego inteligencję emocjonalną znajduje swoje
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
odzwierciedlenie w samoświadomości i opanowaniu, świadomości
społecznej i zarządzaniu relacjami. Pomiędzy tymi funkcjami istnieje
dynamiczna, interaktywna relacja.
Samoświadomość odnosi się do faktu, że lider rozumie swoje emocje,
swoje cechy, ale także wady, wartości, w które wierzy i swoją motywacje.
Ludzie, którzy mają wysoki poziom samoświadomości, są realistami, nie
popadając w przesadną samokrytykę, ani w naiwny optymizm. Są
szczerzy wobec siebie w zakresie samooceny, ale także wobec innych,
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
kiedy się prezentują, skłaniając się raczej do śmiechu z własnych słabości
niż do wkładania “pięknego płaszcza”, który ma ukryć ich
niedociągnięcia.
Lider, który nie jest samoświadomy, może podejmować decyzje
wywołujące konflikty wewnętrzne. Taki scenariusz jest możliwy
ponieważ decyzje podejmowane przez lidera mogą być sprzeczne z
wartościami, których nie jest świadomy. Dobrym sposobem na uzyskanie
samowiedzy jest medytacja i refleksja nad własnymi czynami, która
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
pozwala na dogłębną analizę zamiast na impulsywne reagowanie.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu