Page 23 - Handbook_PL
P. 23

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               Inteligencja  emocjonalna  przywódców  zostanie  omówiona  w  osobnym
               rozdziale.  Należy  jednak  wykazać,  że  pod  kierunkiem  lidera
               posiadającego  inteligencję  emocjonalną  ludzie  będą  w  stanie  osiągnąć
               wysoki poziom wzajemnego zrozumienia, efektywnej komunikacji i będą
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               mogli uczyć się od siebie nawzajem. Członkowie grupy mogą wspólnie
               podejmować  decyzje,  dzielić  się  pomysłami  i  realizować  swoje  cele.

               Powstaje  między  nimi  więź  emocjonalna,  która  pomaga  im  się
               skoncentrować nawet w środku zmiany lub niepewności. Z powodu tych
               atrybutów ludzie są w stanie robić razem rzeczy, których żaden z nich nie
               byłby w stanie zrobić samodzielnie.

               Portret  lidera  posiadającego  inteligencję  emocjonalną  znajduje  swoje
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               odzwierciedlenie  w  samoświadomości  i  opanowaniu,  świadomości
               społecznej  i  zarządzaniu  relacjami.  Pomiędzy  tymi  funkcjami  istnieje
               dynamiczna, interaktywna relacja.

               Samoświadomość  odnosi  się  do  faktu,  że  lider  rozumie  swoje  emocje,
               swoje cechy, ale także wady, wartości, w które wierzy i swoją motywacje.
               Ludzie, którzy mają wysoki poziom samoświadomości, są realistami, nie

               popadając  w  przesadną  samokrytykę,  ani  w  naiwny  optymizm.  Są
               szczerzy  wobec  siebie  w  zakresie  samooceny,  ale  także  wobec  innych,
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               kiedy się prezentują, skłaniając się raczej do śmiechu z własnych słabości
               niż  do  wkładania  “pięknego  płaszcza”,  który  ma  ukryć  ich
               niedociągnięcia.

               Lider,  który  nie  jest  samoświadomy,  może  podejmować  decyzje

               wywołujące  konflikty  wewnętrzne.  Taki  scenariusz  jest  możliwy
               ponieważ  decyzje  podejmowane  przez  lidera  mogą  być  sprzeczne  z
               wartościami, których nie jest świadomy. Dobrym sposobem na uzyskanie
               samowiedzy  jest  medytacja  i  refleksja  nad  własnymi  czynami,  która
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               pozwala na dogłębną analizę zamiast na impulsywne reagowanie.














 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28