Page 18 - Handbook_PL
P. 18

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               Przywództwo nieformalne

               Pojawia  się,  gdy  osoba  nie  jest  oficjalnie  mianowana  na  przywódcę.
               Członkowie grupy ufają jej, staje się ona źródłem motywacji i inspiracji.
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               Czasami nieformalnym liderem jest kolega, który został uznany za lidera
               przez  swoich  rówieśników,  taka  osoba  nie  sprawuje  roli  przywódcy

               ponieważ to wchodzi w zakres obowiązków narzuconych odgórnie.

               Formalni liderzy mają autorytet oraz pewne prawa i przywileje, których
               brakuje nieformalnym liderom. Formalny lider ma władzę nad grupą i ma
               prawo dyscyplinować i karać członków grupy. Może przyznawać grupie
               nagrody. Nie wszystkie z tych opcji są dostępne dla lidera nieformalnego.
               Dlatego musi wykazywać się charyzmą, musi dobrze komunikować się z
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               grupą,  mieć  dobrą  wizję  przyszłości  i  musi  mieć  motywację  do
               przewodzenia zespołu.

               Czasem w szkołach znajdziemy zarówno formalnego, jak i nieformalnego
               lidera.  Może  to  być  trudne  do  zarządzania,  ponieważ  mogą  oni  dzielić
               różne  wizje.  Grupa  ma  inne  oczekiwania  niż  jej  liderzy.  Członkowie

               zespołu są zwykle lojalni wobec formalnego lidera, ponieważ jego siła i
               autorytet, a z drugiej strony, są oni lojalni wobec nieformalnego lidera,
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               ponieważ  jest  on  jednym  z  nich.  Nieformalny  lider  jest  bardziej
               zaangażowany  w  grupę,  podczas  gdy  formalny  lider  jest  mocniej
               związany  z  organizacją.  W  każdej  sytuacji  ważne  jest,  aby  formalni  i
               nieformalni liderzy współpracowali ze sobą, aby upewnić się, że grupa
               osiąga  jak  najlepsze  wyniki.  W  instytucjach  edukacyjnych  możliwe  jest

               pojawienie się takich nieformalnych liderów, którzy tworzą frakcje, które
               walczą o władzę nad wpływami u przywódców formalnych. Prawdziwe
               konflikty  między  liderami  formalnymi  i  nieformalnymi  powstają,  gdy
               nieefektywne  przywództwo  jest  przyczyną  braku  zaangażowania
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               pracowników  i  utraty  motywacji.  To  tutaj  nieformalni  liderzy  walczą  z
               formalnymi, ponieważ są silniejsi dzięki sympatii, którą ich obdarza reszta
               członków  zespołu.  Dlatego  należy  dbać  o  nieformalnych  liderów,










 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23