Page 20 - Handbook_PL
P. 20

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








                   •  Charakter/Szczerość: liderzy są oceniani i analizowani zgodnie z
                      tym, jak idzie im dążenie i osiąganie celów. Muszą być honorowi,
                      pewni  siebie  i  otwarci.  Tylko  w  ten  mogą  wzbudzić  szacunek
                      wśród kolegów. Podsumowując, przywódzca:
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
                          o  ma wizje którą potrafi przenieść na rzeczywistość;
                          o  jest aktywny, ma jasny kierunek działań;

                          o  posiada wysoką inteligencje, szczególnie emocjonalną;
                          o  jest uczciwy, szczery, ma poczucie humour;
                          o  kocha ludzi;
                          o  lubi obserwować rzeczywistość i ludzi;
                          o  jest dostępny dla innych, tworzy poczucie bezpieczeństwa
                             i psychologicznego komfortu;
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
                          o  jest  ostrożny  i  patrzy  w  przyszłość  w  celu  odnalezienia
                             odpowiednich możliwości.

                   •  Pewność siebie: nie ma wątpliwości, że liderzy muszą być pewni
                      siebie,  ponieważ  to  oni  podejmują  ryzyko,  które  stwarza
                      możliwości rozwoju i daje odwagę innym do działania.
                   •  Podsumowując, lider-nauczyciel jest profesjonalistą przyjmującym
                      role,  które  będą  obejmować  zarówno  bezpośrednie  nadawanie
                      zadań, jak i obowiązki administracyjne (ryc. 2).
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu







               Rycina 2.  Pozycja nauczyciela lidera

               Dominacja  jest  jedną  z  cech  silnej  surgencji  [11]  (zgodnie  z

               pięcioczynnikowym modelem osobowości Wielką Piątką “Big Five”) osób
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               które podejmują się roli lidera. Ich tendencja do odnajdywania się w rolach
               kierowniczych świadczy o tym, że są zainteresowani byciem przywódcą i
               dążą  do  tego  poprzez  konkurowanie  i  wywieranie  wpływu.  Ludzie  ze











 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25