Page 20 - Handbook_PL
P. 20
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
• Charakter/Szczerość: liderzy są oceniani i analizowani zgodnie z
tym, jak idzie im dążenie i osiąganie celów. Muszą być honorowi,
pewni siebie i otwarci. Tylko w ten mogą wzbudzić szacunek
wśród kolegów. Podsumowując, przywódzca:
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
o ma wizje którą potrafi przenieść na rzeczywistość;
o jest aktywny, ma jasny kierunek działań;
o posiada wysoką inteligencje, szczególnie emocjonalną;
o jest uczciwy, szczery, ma poczucie humour;
o kocha ludzi;
o lubi obserwować rzeczywistość i ludzi;
o jest dostępny dla innych, tworzy poczucie bezpieczeństwa
i psychologicznego komfortu;
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
o jest ostrożny i patrzy w przyszłość w celu odnalezienia
odpowiednich możliwości.
• Pewność siebie: nie ma wątpliwości, że liderzy muszą być pewni
siebie, ponieważ to oni podejmują ryzyko, które stwarza
możliwości rozwoju i daje odwagę innym do działania.
• Podsumowując, lider-nauczyciel jest profesjonalistą przyjmującym
role, które będą obejmować zarówno bezpośrednie nadawanie
zadań, jak i obowiązki administracyjne (ryc. 2).
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Rycina 2. Pozycja nauczyciela lidera
Dominacja jest jedną z cech silnej surgencji [11] (zgodnie z
pięcioczynnikowym modelem osobowości Wielką Piątką “Big Five”) osób
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
które podejmują się roli lidera. Ich tendencja do odnajdywania się w rolach
kierowniczych świadczy o tym, że są zainteresowani byciem przywódcą i
dążą do tego poprzez konkurowanie i wywieranie wpływu. Ludzie ze
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu