Page 21 - Handbook_PL
P. 21
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
słabą surgencją, bez potrzeby dominacji (lub niewielkiego poziomu tej
cechy) nie są w stanie być liderami i wolą podążać za innymi.
Jak twierdzi Daniel Goleman [12], prawdziwi przywódcy robią na nas
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
wrażenie, budzą w nas pasję i pragnienie do działania. Odwołują się do
naszych emocji. Jeśli energia jest umiejętnie przekazywana do
indywidualnych jednostek budzi się w nich entuzjazm i możemy
obserwować jego owoce. Kiedy liderzy kierują emocjami w pozytywnym
kierunku, czerpią z ludzi to, co najlepsze.
Sposób myślenia i rodzaj inteligencji lidera definiują jego zachowanie.
Roger Sperry przeprowadził serię badań, które wykazały, że każda
półkula ma swoją własną świadomość, i zapewnia inny obraz
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
rzeczywistości. Badania nad cechami lidera w literaturze uwidoczniły
kilka charakterystycznych zmiennych, o których warto wiedzieć.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Rycina 3. Cechy efektywnego lidera
Lewa półkula jest bardziej aktywna podczas wykonywania operacji
matematycznych lub pracy z abstrakcyjnymi pojęciami, podczas myślenia
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
logicznego i wyciągania wniosków na podstawie faktów. Ale jeśli
szukamy kreatywności, wyobraźni, myślenia opartego na emocjach to
aktywacja następuje głównie w prawej półkuli
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu