Page 15 - AAB_Handbook_PL
P. 15

art-against-bullying.eu
 art-against-bullying.eu

                                                                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                      ●  Droga z i do szkoły.


                  Ofiary łatwiej jest znaleźć między młodszymi uczniami. Należy zwrócić uwagę,
                  że  przemoc  bezpośrednia  (kopanie,  popychanie  itp.)  występuje  częściej  u
                  młodszych dzieci, natomiast  niebezpośrednia forma przemocy (wykluczenie z

                  aktywności,  przemoc  psychiczna  itp.)  częściej  występuje  wśród  starszych
                  uczniów (Olweus, 1994).

                  Płeć również ma znaczenie. Chłopcy są bardziej narażeni niż dziewczęta, częściej

                  pojawiają  się  w  roli  sprawców  lub  ofiar,  częściej  angażują  się  w  bullying
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  bezpośredni  (otwarte  agresywne  zachowanie).  Z  drugiej  strony  dziewczynki
                  częściej stosują niebezpośrednie akty przemocy, takie jak: zniesławianie ofiary,

                  manipulacja itp. (Piskin, 2002; Olweus, 1994).

                  2.4. Mity na temat bullyingu
                  "Bullying jest konsekwencją dużych klas/szkół"


                  Mimo  tego,  że  prawdą  jest,  iż  zjawisko  bullyingu  jest  częstsze  w  większych
                  szkołach/klasach,  nie  ma  żadnego  dowodu  wskazującego  na  to,  że  wielkość
                  klasy/szkoły jest czynnikiem determinującym jego występowanie.


                  "Słabe oceny oraz rywalizacja prowadzi do bullyingu"
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  Nie zostało potwierdzone, że bullying jest konsekwencją słabych wyników w

                  nauce.

                  “Zgłaszanie incydentów pogarsza sytuację”


                  To stwierdzenie jest prawdziwe tylko wtedy, gdy autorytety nie interweniują w
                  sposób  zdecydowany.  Jeśli  rodzice  i  nauczyciele  współpracują,  aby
                  powstrzymać szkodliwe zachowanie, sytuacja zostanie rozwiązana z korzyścią

                  zarówno  dla  dręczyciela,  jak  i  ofiary.  Ofiara  będzie  w  stanie  przezwyciężyć
                  poczucie  wstydu,  strachu  i  izolacji,  podczas  gdy  dręczyciel  otrzyma  pomoc,
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  której  potrzebuje,  aby  przekształcić  szkodliwe  wzorce  zachowania,  rozwinąć

                  empatię i współczucie (Kaminsky, 2020).

                  2.5. Typy bullyingu.

                   Bullying możemy podzielić na dwa główne rodzaje:

                  - Bullying bezpośredni/jawny

                  -Bullying niebezpośredni/relacyjny


                                    This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
                  and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
                  may be made of the information contained herein.   15
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20