Page 15 - AAB_Handbook_PL
P. 15
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
● Droga z i do szkoły.
Ofiary łatwiej jest znaleźć między młodszymi uczniami. Należy zwrócić uwagę,
że przemoc bezpośrednia (kopanie, popychanie itp.) występuje częściej u
młodszych dzieci, natomiast niebezpośrednia forma przemocy (wykluczenie z
aktywności, przemoc psychiczna itp.) częściej występuje wśród starszych
uczniów (Olweus, 1994).
Płeć również ma znaczenie. Chłopcy są bardziej narażeni niż dziewczęta, częściej
pojawiają się w roli sprawców lub ofiar, częściej angażują się w bullying
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
bezpośredni (otwarte agresywne zachowanie). Z drugiej strony dziewczynki
częściej stosują niebezpośrednie akty przemocy, takie jak: zniesławianie ofiary,
manipulacja itp. (Piskin, 2002; Olweus, 1994).
2.4. Mity na temat bullyingu
"Bullying jest konsekwencją dużych klas/szkół"
Mimo tego, że prawdą jest, iż zjawisko bullyingu jest częstsze w większych
szkołach/klasach, nie ma żadnego dowodu wskazującego na to, że wielkość
klasy/szkoły jest czynnikiem determinującym jego występowanie.
"Słabe oceny oraz rywalizacja prowadzi do bullyingu"
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Nie zostało potwierdzone, że bullying jest konsekwencją słabych wyników w
nauce.
“Zgłaszanie incydentów pogarsza sytuację”
To stwierdzenie jest prawdziwe tylko wtedy, gdy autorytety nie interweniują w
sposób zdecydowany. Jeśli rodzice i nauczyciele współpracują, aby
powstrzymać szkodliwe zachowanie, sytuacja zostanie rozwiązana z korzyścią
zarówno dla dręczyciela, jak i ofiary. Ofiara będzie w stanie przezwyciężyć
poczucie wstydu, strachu i izolacji, podczas gdy dręczyciel otrzyma pomoc,
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
której potrzebuje, aby przekształcić szkodliwe wzorce zachowania, rozwinąć
empatię i współczucie (Kaminsky, 2020).
2.5. Typy bullyingu.
Bullying możemy podzielić na dwa główne rodzaje:
- Bullying bezpośredni/jawny
-Bullying niebezpośredni/relacyjny
This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained herein. 15
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu