Page 10 - AAB_Handbook_PL
P. 10
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Ważne jest, aby pamiętać, że zasady muszą powstawać w konsultacji ze
społecznością szkolną. Polityka przeciwko przemocy i agresji powinna być
poddawana ewaluacji co kilka lat. Wymóg systematycznej ewaluacji powinien
być zapisany w formalnej dokumentacji. Podczas tworzenia, czytania i oceniania
polityki szkoły upewnij się, że zawiera ona:
● Jasną definicję bullyingu.
● Oczekiwania na temat pozytywnego zachowania uczniów w szkole i poza
szkołą.
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
● Jasno opisane procedury zapewniające bezpieczeństwo uczniom i
nauczycielom.
● Informacje na temat tego, jak zbudować pozytywną kulturę szkolną.
● Role i obowiązki pracowników.
● Procedurę zgłaszania incydentów. Jasno określone zasady postępowania
w razie otrzymania informacji na temat incydentu.
● Zasady dotyczące zbierania i przechowywania danych/dokumentacji.
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
● Procedury pozwalające na monitorowanie działań podejmowanych w
ramach walki z przemocą w szkole.
● Gwarancję dostępu do mediatora, psychologa/pedagoga i wsparcia
rówieśniczego przez osoby poszkodowane.
JAK ZAIMPLEMENTOWAĆ PROJEKT ANTYBULLYINGOWY?
Efektywna polityka przeciwko przemocy i agresji w jasny sposób opisuje kroki
postępowania w wypadku wykrycia incydentów nieprawidłowego zachowania.
Uwzględnia diagnozę rozpowszechnienia problemu, strategię jego adresowania
i środki prewencyjne. Polityka szkoły powinna stanowczo zachęcać nauczycieli
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
do korzystania z narzędzi, które zapobiegają wystąpieniu przemocy.
Zgodnie z ustaleniami Alaskera (2004), nauczyciele, którzy angażują się w
inicjatywy mające na celu przeciwdziałanie przemocy szkolnej wykazują się
bardziej wyrozumiałymi postawami wobec ofiar bullyingu i są bardziej
pozytywnie nastawieni do współpracy z rodzicami.
Podczas implementacji aktywności antybullyingowych zaproponowanych w
projekcie Art Against Bullying, nauczyciele powinni:
This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained herein. 10
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu