Page 10 - AAB_Handbook_PL
P. 10

art-against-bullying.eu
 art-against-bullying.eu

                                                                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  Ważne  jest,  aby  pamiętać,  że  zasady  muszą  powstawać  w  konsultacji  ze

                  społecznością  szkolną.  Polityka  przeciwko  przemocy  i  agresji  powinna  być
                  poddawana ewaluacji co kilka lat. Wymóg systematycznej ewaluacji powinien
                  być zapisany w formalnej dokumentacji. Podczas tworzenia, czytania i oceniania
                  polityki szkoły upewnij się, że zawiera ona:

                      ●  Jasną definicję bullyingu.


                      ●  Oczekiwania na temat pozytywnego zachowania uczniów w szkole i poza
                         szkołą.

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                      ●  Jasno  opisane  procedury  zapewniające  bezpieczeństwo  uczniom  i
                         nauczycielom.


                      ●  Informacje na temat tego, jak zbudować pozytywną kulturę szkolną.

                      ●  Role i obowiązki pracowników.


                      ●  Procedurę zgłaszania incydentów. Jasno określone zasady postępowania
                         w razie otrzymania informacji na temat incydentu.


                      ●  Zasady dotyczące zbierania i przechowywania danych/dokumentacji.
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                      ●  Procedury  pozwalające  na  monitorowanie  działań  podejmowanych  w

                         ramach walki z przemocą w szkole.

                      ●  Gwarancję  dostępu  do  mediatora,  psychologa/pedagoga  i  wsparcia

                         rówieśniczego przez osoby poszkodowane.

                  JAK ZAIMPLEMENTOWAĆ PROJEKT ANTYBULLYINGOWY?

                  Efektywna polityka przeciwko przemocy i agresji w jasny sposób opisuje kroki
                  postępowania w wypadku wykrycia incydentów nieprawidłowego zachowania.

                  Uwzględnia diagnozę rozpowszechnienia problemu, strategię jego adresowania
                  i środki prewencyjne. Polityka szkoły powinna stanowczo zachęcać nauczycieli
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  do korzystania z narzędzi, które zapobiegają wystąpieniu przemocy.

                  Zgodnie  z  ustaleniami  Alaskera  (2004),  nauczyciele,  którzy  angażują  się  w
                  inicjatywy  mające  na  celu  przeciwdziałanie  przemocy  szkolnej  wykazują  się

                  bardziej  wyrozumiałymi  postawami  wobec  ofiar  bullyingu  i  są  bardziej
                  pozytywnie nastawieni do współpracy z rodzicami.

                  Podczas  implementacji  aktywności  antybullyingowych  zaproponowanych  w
                  projekcie Art Against Bullying, nauczyciele powinni:

                                    This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
                  and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
                  may be made of the information contained herein.   10
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15