Page 14 - AAB_Handbook_PL
P. 14

art-against-bullying.eu
 art-against-bullying.eu

                                                                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  W konsekwencji, wymóg powtórzenia jest pominięty, natomiast podkreślone jest

                  intencjonalne wrogie zachowanie i ukierunkowanie na cel. Dzięki temu deklaruje
                  się bliskie powiązania zjawiska z działaniem proaktywnym, a nie reaktywnym.

                  Różnorodność  wyżej  wymienionych  definicji  może  sprawić,  że  czytelnik  w

                  dalszym ciągu nie wie dokładnie czym jest bullying. W związku z tym równie
                  ważne jest określenie tego, czym nie jest:

                      ●  Pojedynczym epizodem odrzucenia przez grupę rówieśniczą,


                      ●  Pojedynczym złośliwym zachowaniem,
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                      ●  Przypadkowym aktem agresji,

                      ●  Sytuacją, w której obie strony nie zgadzają się ze sobą w jakiejś kwestii.


                  Powyżej  wymienione  zdarzenia  mogą  być  źródłem  ogromnego  dyskomfortu,
                  jednakże  nie  są  one  przykładem  bullyingu  ponieważ  nie  posiadają  w  sobie
                  elementu intencjonalności i powtarzalności.


                  2.3. Charakterystyki bullyingu


                  Aby  użyć  terminu  "bullying"  powinna  pojawić  się  nierównowaga  sił
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  (asymetryczna relacja władzy). Bullying to również zjawisko grupowe, w które

                  angażuje się wiele stron:

                      ●  Sprawca,

                      ●  Ofiara,


                      ●  Postronni obserwatorzy,

                      ●  Nauczyciele,

                      ●  Rodzice.
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  W większości bullying występuje w takich miejscach, jak (Piskin, 2002):

                      ●  Klasa szkolna,

                      ●  Podwórko,


                      ●  Szkolne obiekty sportowe,

                      ●  Szkolne toalety,



                                    This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
                  and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
                  may be made of the information contained herein.   14
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19