Page 13 - AAB_Handbook_PL
P. 13
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Od tego czasu przemoc szkolna została rozpoznana jako międzynarodowy
problem będący zagrożeniem nie tylko dla rozwoju psycho-emocjonalnego
dzieci, ale również dla procesu edukacji. Wyniki badań wskazują, że problem
bullyingu jest zjawiskiem powszechnym. W ramach inicjatywy "Europejska
Kampania Przeciwko Przemocy" wykazano, że 51% litewskich uczniów zetknęło
się z przemocą w szkole, 50% Estońskich, 43% Bułgarskich, 31% Greckich, 25%
Łotewskich i 15% Włoskich (E.A.N.).
2.2. Definicje bullyingu
W ciągu ostatnich lat pojawiło się wiele definicji bullyingu. Niektóre z nich
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
zaprezentowano poniżej:
● Olweus (1973): “uczniowie doświadczają przemocy lub wiktymizacji
wtedy, gdy są narażeni na powtarzające się negatywne zachowania ze
strony jednego lub większej ilości uczniów. Negatywne zachowanie
występuje wtedy, kiedy ktoś intencjonalnie próbuje skrzywdzić inną
osobę".
● Dawkins (1995): przemoc szkolna jest zachowaniem antyspołecznym.
● Smith, Schneider, Smith i Ananiadou (2004): “bullying to szczególnie
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
agresywnego
charakteryzują
wroga
forma
zachowania,
którą
powtarzające się akty agresji skierowane w stronę słabszej osoby, która nie
może się bronić".
● Roberts (2006): definiuje bullying jako "kombinacje werbalnej i fizycznej
przemocy ze sprawcą i celem (ofiarą)”. W dodatku przemoc szkolna jest
zdefiniowana jako “intencjonalne, powtarzające się szkodliwe działania
popełnione przez dziecko lub grupę dzieci przeciwko innemu dziecku lub
grupie dzieci".
● Volk, Dane i Marini (2014): proponują zrewidowaną definicję bullyingu,
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
która obejmuje trzy główne cechy charakterystyczne:
o zachowanie ukierunkowane,
o nierównowagę sił,
o intencjonalne wyrządzenie krzywd ofiarom.
This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained herein. 13
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu