Page 13 - AAB_Handbook_PL
P. 13

art-against-bullying.eu
 art-against-bullying.eu

                                                                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  Od  tego  czasu  przemoc  szkolna  została  rozpoznana  jako  międzynarodowy

                  problem  będący  zagrożeniem  nie  tylko  dla  rozwoju  psycho-emocjonalnego
                  dzieci, ale również dla procesu edukacji. Wyniki badań wskazują, że problem
                  bullyingu  jest  zjawiskiem  powszechnym.  W  ramach  inicjatywy  "Europejska

                  Kampania Przeciwko Przemocy" wykazano, że 51% litewskich uczniów zetknęło
                  się z przemocą w szkole, 50% Estońskich, 43% Bułgarskich, 31% Greckich, 25%
                  Łotewskich i 15% Włoskich (E.A.N.).


                  2.2. Definicje bullyingu
                  W  ciągu  ostatnich  lat  pojawiło  się  wiele  definicji  bullyingu.  Niektóre  z  nich
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  zaprezentowano poniżej:

                      ●  Olweus  (1973):  “uczniowie  doświadczają  przemocy  lub  wiktymizacji
                         wtedy, gdy są narażeni na powtarzające  się negatywne zachowania ze

                         strony  jednego  lub  większej  ilości  uczniów.  Negatywne  zachowanie
                         występuje  wtedy,  kiedy  ktoś  intencjonalnie  próbuje  skrzywdzić  inną
                         osobę".


                      ●  Dawkins (1995): przemoc szkolna jest zachowaniem antyspołecznym.

                      ●  Smith,  Schneider,  Smith  i  Ananiadou  (2004):  “bullying  to  szczególnie
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                                             agresywnego
                                                                                       charakteryzują
                         wroga
                                   forma
                                                              zachowania,
                                                                               którą
                         powtarzające się akty agresji skierowane w stronę słabszej osoby, która nie
                         może się bronić".
                      ●  Roberts (2006): definiuje bullying  jako "kombinacje werbalnej i fizycznej

                         przemocy ze sprawcą i celem (ofiarą)”. W dodatku przemoc szkolna jest
                         zdefiniowana jako “intencjonalne, powtarzające się szkodliwe działania
                         popełnione przez dziecko lub grupę dzieci przeciwko innemu dziecku lub
                         grupie dzieci".


                      ●  Volk, Dane i Marini (2014): proponują zrewidowaną definicję bullyingu,
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                         która obejmuje trzy główne cechy charakterystyczne:


                             o  zachowanie ukierunkowane,

                             o  nierównowagę sił,

                             o  intencjonalne wyrządzenie krzywd ofiarom.







                                    This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
                  and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
                  may be made of the information contained herein.   13
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18