Page 12 - AAB_Handbook_PL
P. 12

art-against-bullying.eu
 art-against-bullying.eu

                                                                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  Takizawa, R., Maughan, B., & Arseneault, L. (2014). Adult health outcomes of

                  childhood  bullying  victimization:  evidence  from  a  five-decade  longitudinal
                  British birth cohort. American journal of psychiatry, 171(7), 777-784.


                  The Bullying. No Way! (n.d.). School policy. Retrieved August 27, 2020, from
                  https://bullyingnoway.gov.au/PreventingBullying/Planning/Pages/School-
                  policy.aspx


                  UNESCO  (2014).  Teaching  respect  for  all:  Implementation  guide.  Retrieved
                  August 27, 2020, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227983
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  Winsper,  C.,  Lereya,  T.,  Zanarini,  M.,  &  Wolke,  D.  (2012).  Involvement  in
                  bullying  and  suicide-related  behavior  at  11  years:  a  prospective  birth  cohort
                  study. Journal  of  the  American  Academy  of  Child  &  Adolescent

                  Psychiatry, 51(3), 271-282.



                  Rozdział  2:  Przemoc  w  szkołach:  wpływ  na  sprawców,  ofiary  i  postronnych
                  obserwatorów




                   2.1. Wprowadzenie
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  Badania naukowe na temat bullyingu rozwijają się bardzo dynamicznie, dzięki
                  czemu dysponujemy coraz obszerniejszą wiedzą dotyczącą rozpowszechnienia,

                  uwarunkowań  oraz  konsekwencji  tego  zjawiska  (Zych,  Ortega-Ruiz,  Del  Rey
                  2015).

                  Problem  bullyingu  został  rozpoznany  jako  zjawisko  niosące  ze  sobą  przykre

                  rezultaty nie tylko dla osób bezpośrednio dotkniętych, ale również dla rodziców,
                  nauczycieli,  administracji  szkoły  oraz  uczniów  będących  w  roli  postronnych
                  obserwatorów.


                  Przemoc  rówieśnicza  towarzyszy  nam  od  zawsze,  jednak  dopiero  od  lat  70
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  badacze zaczęli systematycznie badać ten temat. Wczesne badania szwedzkiego
                  profesora  Dana  Olweusa  z  Uniwersytetu  Bergen  w  Norwegii,  pioniera  w

                  dziedzinie  badań  nad  przemocą  szkolną  oraz  głośna  sprawa  trzech  ofiar
                                  spowodowanych
                                                                                     w
                                                                     rówieśniczą
                                                       przemocą
                  samobójstw
                                                                                                  1978
                                                                                          roku
                  zwróciły  uwagę na problem  i pomogły otworzyć drogę do szukania rozwiązań
                  i metod zapobiegawczych.

                                    This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
                  and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
                  may be made of the information contained herein.   12
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17