Page 12 - AAB_Handbook_PL
P. 12
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Takizawa, R., Maughan, B., & Arseneault, L. (2014). Adult health outcomes of
childhood bullying victimization: evidence from a five-decade longitudinal
British birth cohort. American journal of psychiatry, 171(7), 777-784.
The Bullying. No Way! (n.d.). School policy. Retrieved August 27, 2020, from
https://bullyingnoway.gov.au/PreventingBullying/Planning/Pages/School-
policy.aspx
UNESCO (2014). Teaching respect for all: Implementation guide. Retrieved
August 27, 2020, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227983
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Winsper, C., Lereya, T., Zanarini, M., & Wolke, D. (2012). Involvement in
bullying and suicide-related behavior at 11 years: a prospective birth cohort
study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent
Psychiatry, 51(3), 271-282.
Rozdział 2: Przemoc w szkołach: wpływ na sprawców, ofiary i postronnych
obserwatorów
2.1. Wprowadzenie
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Badania naukowe na temat bullyingu rozwijają się bardzo dynamicznie, dzięki
czemu dysponujemy coraz obszerniejszą wiedzą dotyczącą rozpowszechnienia,
uwarunkowań oraz konsekwencji tego zjawiska (Zych, Ortega-Ruiz, Del Rey
2015).
Problem bullyingu został rozpoznany jako zjawisko niosące ze sobą przykre
rezultaty nie tylko dla osób bezpośrednio dotkniętych, ale również dla rodziców,
nauczycieli, administracji szkoły oraz uczniów będących w roli postronnych
obserwatorów.
Przemoc rówieśnicza towarzyszy nam od zawsze, jednak dopiero od lat 70
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
badacze zaczęli systematycznie badać ten temat. Wczesne badania szwedzkiego
profesora Dana Olweusa z Uniwersytetu Bergen w Norwegii, pioniera w
dziedzinie badań nad przemocą szkolną oraz głośna sprawa trzech ofiar
spowodowanych
w
rówieśniczą
przemocą
samobójstw
1978
roku
zwróciły uwagę na problem i pomogły otworzyć drogę do szukania rozwiązań
i metod zapobiegawczych.
This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained herein. 12
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu