Page 17 - Handbook_PL
P. 17

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               Przywództwo wytycza kierunek działań dla organizacji i jej pracowników.
               Polega  na  pokazaniu  pracownikom,  jak  powinni  wypełniać  swoje
               obowiązki  i  regularnemu  nadzorowaniu  realizacji  zadań.  Przywództwo
               polega  również  na  dawaniu  pracownikom  pozytywnego  przykładu,
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               poprzez pokazywanie jak lubi się swoją pracę, jaką ma się motywację do
               uczenia  się  nowych  rzeczy  i  pomagania  w  razie  potrzeby  zarówno  w

               działaniach indywidualnych, jak i zespołowych.

               Według  Petera  Druckera:  „Liderem  jest  ktoś  kto  ma  zwolenników.
               Zdobycie zwolenników wymaga wpływu, ale wpływ ten nie musi zostać
               osiągnięty poprzez brak uczciwości”

               Jako lider szkoły nauczyciel musi znaleźć równowagę między zależnością
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               nauczycieli  od  lidera  a  współpracą  lidera  z  przywództwem  formalnym
               szkoły  (Johnson,  1996).  Aby  znaleźć  równowagę,  z  czasem  muszą
               rozwinąć  kompetencje  wzajemnej komunikacji  i  współpracy  w  zakresie
               prowadzenia szkoły i wprowadzania zmian (Huffman, 2011). Oznacza to,
               że liderzy muszą jasno rozumieć swoje role i role swoich nauczycieli. Nie
               mogą zrzec się swoich obowiązków ani przejąć obowiązków innych.


               Lider ze względu na swoje znaczenie to ten, który idzie pierwszy i daje
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               przykład, dzięki czemu inni są zmotywowani do pójścia za nim. Jest to
               podstawowy wymóg.

               W środowisku edukacyjnym  możemy wyróżnić formalne i nieformalne
               przywództwo.


               Przywództwo formalne

               Formalne  przywództwo  ma  miejsce,  gdy  osoba  zostaje  oficjalnie
               wyznaczona na lidera grupy. Przykładem może być nauczyciel w klasie,
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               dyrektor szkoły, kapitan drużyny sportowej i kierownik działu. Zadaniem
               tej  osoby  jest  organizowanie  dostępnych  zasobów,  logistyka,
               koordynowanie i motywowanie członków zespołu do działania.










 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22