Page 17 - Handbook_PL
P. 17
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Przywództwo wytycza kierunek działań dla organizacji i jej pracowników.
Polega na pokazaniu pracownikom, jak powinni wypełniać swoje
obowiązki i regularnemu nadzorowaniu realizacji zadań. Przywództwo
polega również na dawaniu pracownikom pozytywnego przykładu,
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
poprzez pokazywanie jak lubi się swoją pracę, jaką ma się motywację do
uczenia się nowych rzeczy i pomagania w razie potrzeby zarówno w
działaniach indywidualnych, jak i zespołowych.
Według Petera Druckera: „Liderem jest ktoś kto ma zwolenników.
Zdobycie zwolenników wymaga wpływu, ale wpływ ten nie musi zostać
osiągnięty poprzez brak uczciwości”
Jako lider szkoły nauczyciel musi znaleźć równowagę między zależnością
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
nauczycieli od lidera a współpracą lidera z przywództwem formalnym
szkoły (Johnson, 1996). Aby znaleźć równowagę, z czasem muszą
rozwinąć kompetencje wzajemnej komunikacji i współpracy w zakresie
prowadzenia szkoły i wprowadzania zmian (Huffman, 2011). Oznacza to,
że liderzy muszą jasno rozumieć swoje role i role swoich nauczycieli. Nie
mogą zrzec się swoich obowiązków ani przejąć obowiązków innych.
Lider ze względu na swoje znaczenie to ten, który idzie pierwszy i daje
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
przykład, dzięki czemu inni są zmotywowani do pójścia za nim. Jest to
podstawowy wymóg.
W środowisku edukacyjnym możemy wyróżnić formalne i nieformalne
przywództwo.
Przywództwo formalne
Formalne przywództwo ma miejsce, gdy osoba zostaje oficjalnie
wyznaczona na lidera grupy. Przykładem może być nauczyciel w klasie,
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
dyrektor szkoły, kapitan drużyny sportowej i kierownik działu. Zadaniem
tej osoby jest organizowanie dostępnych zasobów, logistyka,
koordynowanie i motywowanie członków zespołu do działania.
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu