Page 8 - AAB_Handbook_PL
P. 8

art-against-bullying.eu
 art-against-bullying.eu

                                                                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  prowadzić produktywną rozmowę na temat przemocy rówieśniczej. Poruszany

                  jest temat  budowania bezpiecznych, pozytywnych relacji ze swoimi uczniami,
                  budowania  obopólnego  zaufania  w  klasie,  aby  dzieci  poczuły  motywację  do
                  zgłaszania niepokojących zachowań. W rozdziale czwartym autorzy pokazują,

                  jak  radzić  sobie  z  zastraszaniem,  stosując  różnorodne  metody  ekspresji
                  artystycznej. Mając świadomość tego, że każdy ma inne preferencje i  niektóre
                  formy  sztuki  mogą  być  mniej  lub  bardziej  preferowane  przez  indywidualne

                  jednostki  lub  grupy  uczniów,  sugerujemy  działania  związane  ze  sztukami
                  wizualnymi,  takimi  jak:  rysunek,  malarstwo  i  fotografia;  sztuką  literacką,  na
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  przykład prozą i poezją oraz sztuką sceniczną, tańcem, muzyką z nadzieją, że
                  każda  osoba  pracująca  z  dziećmi  znajdzie  metodę,  najlepiej  dopasowaną  do
                  grupy,  z  którą  przychodzi  jej  współpracować.  W  piątej  części  podręcznika
                                     są
                                           przykłady
                                                          wykorzystania
                                                                             sztuki
                                                                                               metody
                  przedstawione
                                                                                       jako
                  przeciwdziałania przemocy szkolnej. Czytelnik znajdzie przykłady organizacji
                  pozarządowych  oraz  szkół  na  całym  świecie,  które  opracowały  unikalne,
                  skuteczne metody rozwiązania tego problemu wśród swoich uczniów. Ostatni
                  rozdział  poświęcono  w  pełni  zaleceniom  dotyczącym  wskazania   lektur
                  dotyczących  tematu,  by  każdy,  kto  jest  szerzej  zainteresowany  poruszanym
                  przez nas problemem mógł pogłębić swoją wiedzę. Twórcy materiałów sugerują
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  książki, artykuły oraz strony internetowe, które pozwolą na głębsze poznanie
                  zagadnień omawianych w podręczniku.



                  Rady i rekomendacje dla nauczycieli

                  Polityka szkoły to termin odnoszący się do różnych form regulacji prawnych, ustaw i
                  zasad przyjmowanych przez placówkę edukacyjną. Jedną z zalet ingerowania w nią jest
                  to, że można wpłynąć na zachowanie uczniów, nauczycieli i administracji, jak i również
                  na sam sposób funkcjonowania szkoły (Mead, 2009).

                  NAUCZYCIEL PODEJMUJĄCY DZIAŁANIA
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  W zmienianiu i implementowaniu polityki szkoły każda z grup interesantów odgrywa

                  swoją  rolę.  Nauczyciel w  pierwszej  kolejności  powinien  sprawdzić, czy Ministerstwo
                  Edukacji  lub  inna  jednostka  zarządzająca,  której  podlega  szkoła,  opracowała  model
                  pozwalający  na  skuteczne  przeciwdziałanie  przemocy.  Następnie,  przed  procesem
                  implementacji owej polityki powinien zadać sobie następujące pytania:

                      ●  Jakie formy przemocy można zaobserwować w mojej szkole?


                      ●  Jak mogę przeciwdziałać zjawisku znęcania się?

                                    This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
                  and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
                  may be made of the information contained herein.   8
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13