Page 8 - AAB_Handbook_PL
P. 8
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
prowadzić produktywną rozmowę na temat przemocy rówieśniczej. Poruszany
jest temat budowania bezpiecznych, pozytywnych relacji ze swoimi uczniami,
budowania obopólnego zaufania w klasie, aby dzieci poczuły motywację do
zgłaszania niepokojących zachowań. W rozdziale czwartym autorzy pokazują,
jak radzić sobie z zastraszaniem, stosując różnorodne metody ekspresji
artystycznej. Mając świadomość tego, że każdy ma inne preferencje i niektóre
formy sztuki mogą być mniej lub bardziej preferowane przez indywidualne
jednostki lub grupy uczniów, sugerujemy działania związane ze sztukami
wizualnymi, takimi jak: rysunek, malarstwo i fotografia; sztuką literacką, na
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
przykład prozą i poezją oraz sztuką sceniczną, tańcem, muzyką z nadzieją, że
każda osoba pracująca z dziećmi znajdzie metodę, najlepiej dopasowaną do
grupy, z którą przychodzi jej współpracować. W piątej części podręcznika
są
przykłady
wykorzystania
sztuki
metody
przedstawione
jako
przeciwdziałania przemocy szkolnej. Czytelnik znajdzie przykłady organizacji
pozarządowych oraz szkół na całym świecie, które opracowały unikalne,
skuteczne metody rozwiązania tego problemu wśród swoich uczniów. Ostatni
rozdział poświęcono w pełni zaleceniom dotyczącym wskazania lektur
dotyczących tematu, by każdy, kto jest szerzej zainteresowany poruszanym
przez nas problemem mógł pogłębić swoją wiedzę. Twórcy materiałów sugerują
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
książki, artykuły oraz strony internetowe, które pozwolą na głębsze poznanie
zagadnień omawianych w podręczniku.
Rady i rekomendacje dla nauczycieli
Polityka szkoły to termin odnoszący się do różnych form regulacji prawnych, ustaw i
zasad przyjmowanych przez placówkę edukacyjną. Jedną z zalet ingerowania w nią jest
to, że można wpłynąć na zachowanie uczniów, nauczycieli i administracji, jak i również
na sam sposób funkcjonowania szkoły (Mead, 2009).
NAUCZYCIEL PODEJMUJĄCY DZIAŁANIA
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
W zmienianiu i implementowaniu polityki szkoły każda z grup interesantów odgrywa
swoją rolę. Nauczyciel w pierwszej kolejności powinien sprawdzić, czy Ministerstwo
Edukacji lub inna jednostka zarządzająca, której podlega szkoła, opracowała model
pozwalający na skuteczne przeciwdziałanie przemocy. Następnie, przed procesem
implementacji owej polityki powinien zadać sobie następujące pytania:
● Jakie formy przemocy można zaobserwować w mojej szkole?
● Jak mogę przeciwdziałać zjawisku znęcania się?
This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained herein. 8
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu