Page 12 - Handbook_PL
P. 12

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               - kierownik pyta „jak?” i „kiedy?” lider pyta „co?” i dlaczego?"

               Ryc1.  Różnice  między  przywództwem  a  zarządzaniem  1  Kotterman,  J.,
               (2006)
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu

               Lunenburg  (2011)  stwierdził,  że  liderzy  nie  są  dobrymi  menedżerami  i
               menadżerowie nie są dobrymi przywódcami, ale połączenie skutecznego
               przywództwa i zarządzania może skutecznie przyczynić się do sukcesu
               organizacji.

               Kotterman [5] przedstawił pewne różnice między menedżerami a liderami

               (ryc.  1).  Uważa,  że  przywództwo  wykracza  poza  rutynową  zdolność
               radzenia  sobie  ze  zmianami,  podczas  gdy  zarządzanie  jest  regularną,
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               formalną  odpowiedzialnością  za  radzenie  sobie  ze  złożonością  rutyny.
               Twierdzi, że przywództwo jest procesem, którego celem jest opracowanie













 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu










               wizji organizacji, dostosowanie pracowników do tej wizji; i motywowanie
               ich  do  działania  dbając  jednocześnie  o  zaspokojenie  ich  podstawowych
               potrzeb.
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               Ważne  jest,  aby  sprecyzować,  że  dwa  pojęcia  nie  wykluczają  się

               wzajemnie.  W  praktyce  bardzo  prawdopodobne  jest,  że  przywódcy  i
               menedżerowie charakteryzują się tymi samymi cechami i umiejętnościami.









 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17