Page 13 - Handbook_PL
P. 13
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Różnica polega jednak na tym, w jakim stopniu są one ze sobą powiązane.
Dlatego istnieje opinia, że liderzy mają określone zdolności koncepcyjne i
ludzkie, a menedżerowie - techniczne, operacyjne. Ponadto cechy lidera są
wyraźnie widoczne w sytuacjach, które wiążą się z szybkimi i rozległymi
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
zmianami, innymi słowy w sytuacjach kryzysowych, podczas gdy cechy
menedżera są widoczne w codziennych, banalnych, bieżących sytuacjach.
Stąd pomysł, że menedżerowie przewidują lub zmniejszają ryzyko,
podczas gdy liderzy podejmują ryzyko.
Ale bez względu na kontekst, w jakim są używane, terminy „zarządzanie”
i „przywództwo” są często używane w tym samym znaczeniu, szczególnie
w obecnej mowie. Nawet czasami znajdujemy jeden z terminów
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
używanych w literaturze, a drugi w nawiasach jako rozszerzenie
pierwszego.
W odróżnieniu “zarządzania” czy też “przywództwa” termin
„administracja” oznacza operacjonalizację codziennych problemów, które
mają niewielkie znaczenie. Dla porównania przywówdztwo obejmuje
podejmowanie dalekosiężnych perspektyw. Administracja, jak stwierdził
R. Iucu [7], zajmuje się wyznaczaniem ogólnych warunków dla
osiąganięcia celu, osiągania sukcesu poprzez zapobieganie błędom,
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
podejmowania niewielkiej liczby decyzji dla dużej liczby osób.
Z czasem termin zarządzania powiększył się o 150 definicji:
• „Zapewnianie i planowanie, organizowanie, prowadzenie i
kontrola” (Fayol),
• "Przyjmowanie odpowiedzialności za podejmowanie decyzji,
planowanie i regulowanie pracy niektórych osób pracujących dla
wspólnego celu, tak aby właściwy wynik był wydajny i
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
ekonomiczny " (Brech),
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu