Page 13 - Handbook_PL
P. 13

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               Różnica polega jednak na tym, w jakim stopniu są one ze sobą powiązane.
               Dlatego istnieje opinia, że liderzy mają określone zdolności koncepcyjne i
               ludzkie, a menedżerowie - techniczne, operacyjne. Ponadto cechy lidera są
               wyraźnie widoczne w sytuacjach, które wiążą się z szybkimi i rozległymi
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               zmianami, innymi słowy w sytuacjach kryzysowych, podczas gdy cechy
               menedżera są widoczne w codziennych, banalnych, bieżących sytuacjach.

               Stąd  pomysł,  że  menedżerowie  przewidują  lub  zmniejszają  ryzyko,
               podczas gdy liderzy podejmują ryzyko.

               Ale bez względu na kontekst, w jakim są używane, terminy „zarządzanie”
               i „przywództwo” są często używane w tym samym znaczeniu, szczególnie
               w  obecnej  mowie.  Nawet  czasami  znajdujemy  jeden  z  terminów
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               używanych  w  literaturze,  a  drugi  w  nawiasach  jako  rozszerzenie
               pierwszego.

               W  odróżnieniu  “zarządzania”  czy  też  “przywództwa”  termin
               „administracja” oznacza operacjonalizację codziennych problemów, które
               mają  niewielkie  znaczenie.  Dla  porównania  przywówdztwo  obejmuje
               podejmowanie dalekosiężnych perspektyw. Administracja, jak stwierdził

               R.  Iucu  [7],  zajmuje  się  wyznaczaniem  ogólnych  warunków  dla
               osiąganięcia  celu,  osiągania  sukcesu  poprzez  zapobieganie  błędom,
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               podejmowania niewielkiej liczby decyzji dla dużej liczby osób.

               Z czasem termin zarządzania powiększył się o 150 definicji:

                   •  „Zapewnianie  i  planowanie,  organizowanie,  prowadzenie  i

                      kontrola” (Fayol),

                   •  "Przyjmowanie  odpowiedzialności  za  podejmowanie  decyzji,
                      planowanie i regulowanie pracy niektórych osób pracujących dla
                      wspólnego  celu,  tak  aby  właściwy  wynik  był  wydajny  i
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
                      ekonomiczny " (Brech),














 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18