Page 5 - AAB_Handbook_PL
P. 5
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Rozdział 1: Wprowadzenie
1.1. Opis projektu
1.1.1. Jaki jest nasz cel
Przemoc w szkołach jest jednym z największych wyzwań stojących przed
współczesnymi systemami edukacji. Znęcanie się werbalne bądź fizyczne ma
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
negatywne konsekwencje nie tylko dla klimatu szkoły, ale także godzi w
podstawowe prawo uczniów do nauki w bezpiecznym środowisku. Skutki
przemocy doświadczanej w czasach szkolnych, niektórzy noszą ze sobą przez
całe życie - to dotyczy zarówno ofiar jak i sprawców (Banks, 1997). Jednym z
największych wyzwań stojących przed nowoczesnymi systemami edukacji jest
wdrożenie skutecznej polityki reagowania i zastosowanie efektywnych metod
przeciwdziałania przemocy szkolnej.
W miarę dorastania dzieci spędzają coraz więcej czasu z rówieśnikami, a
interakcje z nimi nabierają coraz większego znaczenia (Connell, Dishion, 2006).
Rówieśnicy są ważnym elementem procesu socjalizacji dziecka, ale mogą
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
również stanowić istotne źródło stresu. Przemoc werbalna i fizyczna oraz
ostracyzm są niepokojącymi zjawiskami wymagającym stanowczej reakcji ze
strony środowiska szkolnego i rodzinnego (Leyera, Copeland, Costello, Wolke,
2015).
Dla przeciwdziałania przemocy szkolnej ogromne znaczenie mają wiedza,
umiejętności oraz postawy nauczycieli i rodziców. Sposób w jaki osoby
sprawujące kluczowe role w życiu dziecka reagują na dochodzące do nich
informacje na temat zachowań uczniów ma zasadniczy wpływ na atmosferę w
szkole jak i również na zdrowie psychiczne i fizyczne podopiecznych.
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu
Celem projektu ART AGAINST BULLYING jest rozbudowanie wiedzy
nauczycieli i rodziców na temat rozwiązań, które mogą zostać zastosowane by
przeciwdziałać przemocy rówieśniczej. Autorzy projektu pragną pokazać, jak
pracować z ofiarami, sprawcami i biernymi obserwatorami przemocy. Materiały
projektu mają również na celu dostarczenie wiedzy na temat tego, jak
nauczyciele mogą wykorzystać sztukę w pracy z dziećmi. To właśnie z różnych
This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
may be made of the information contained herein. 5
art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu