Page 5 - AAB_Handbook_PL
P. 5

art-against-bullying.eu
 art-against-bullying.eu

                                                                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu





                  Rozdział 1: Wprowadzenie

                  1.1. Opis projektu


                  1.1.1. Jaki jest nasz cel

                  Przemoc  w  szkołach  jest  jednym  z  największych  wyzwań  stojących  przed

                  współczesnymi  systemami  edukacji.  Znęcanie  się  werbalne  bądź  fizyczne  ma
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  negatywne  konsekwencje  nie  tylko  dla  klimatu  szkoły,  ale  także  godzi  w
                  podstawowe  prawo  uczniów  do  nauki  w  bezpiecznym  środowisku.  Skutki
                  przemocy doświadczanej w czasach szkolnych, niektórzy noszą ze sobą przez

                  całe życie - to dotyczy zarówno ofiar jak i sprawców (Banks, 1997). Jednym z
                  największych wyzwań stojących przed nowoczesnymi systemami edukacji jest
                  wdrożenie skutecznej polityki reagowania i zastosowanie efektywnych metod

                  przeciwdziałania przemocy szkolnej.

                  W  miarę  dorastania  dzieci  spędzają  coraz  więcej  czasu  z  rówieśnikami,  a

                  interakcje z nimi nabierają coraz większego znaczenia (Connell, Dishion, 2006).
                  Rówieśnicy  są  ważnym  elementem  procesu  socjalizacji  dziecka,  ale  mogą
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
                  również  stanowić  istotne  źródło  stresu.  Przemoc  werbalna  i  fizyczna  oraz

                  ostracyzm  są  niepokojącymi  zjawiskami  wymagającym  stanowczej  reakcji  ze
                  strony środowiska szkolnego i rodzinnego (Leyera, Copeland, Costello, Wolke,
                  2015).


                  Dla  przeciwdziałania  przemocy  szkolnej  ogromne  znaczenie  mają  wiedza,
                  umiejętności  oraz  postawy  nauczycieli  i  rodziców.  Sposób  w  jaki  osoby

                  sprawujące  kluczowe  role  w  życiu  dziecka  reagują  na  dochodzące  do  nich
                  informacje na temat zachowań uczniów ma zasadniczy wpływ na atmosferę w
                  szkole jak i również na zdrowie psychiczne i fizyczne podopiecznych.
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu

                  Celem  projektu  ART  AGAINST  BULLYING  jest  rozbudowanie  wiedzy
                  nauczycieli i rodziców na temat rozwiązań, które mogą zostać zastosowane by
                  przeciwdziałać przemocy  rówieśniczej. Autorzy projektu pragną pokazać, jak

                  pracować z ofiarami, sprawcami i biernymi obserwatorami przemocy. Materiały
                  projektu  mają  również  na  celu  dostarczenie  wiedzy  na  temat  tego,  jak
                  nauczyciele mogą wykorzystać sztukę w pracy z dziećmi. To właśnie z różnych




                                    This project has been funded with the support from the European Union. This publication reflects the views only of the author,
                  and the European Commission or Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – National Agency of Erasmus+ in Poland cannot be held responsible for any use which
                  may be made of the information contained herein.   5
 art-against-bullying.eu art-against-bullying.eu                  art-against-bullying.eu                                 art-against-bullying.eu
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10