Page 11 - Handbook_PL
P. 11
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
Kotter (1990) twierdzi, że przywództwo jest procesem, którego celem jest
opracowanie wizji organizacji; dostosowaniem ludzi do tej wizji i
motywowaniem do działania poprzez zaspokajanie ich potrzeb.
Przywództwo nie jest mistyczne ani tajemnicze. Nie ma to nic wspólnego
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
z charyzmą lub innymi egzotycznymi cechami osobowości. To nie jest
prowincja dla wybranych. Niekoniecznie jest lepsze od zarządzanie lub
jest jego zastępstwem: raczej przywództwo i zarządzanie to dwa
charakterystyczne i uzupełniające się działania. Oba są niezbędne do
odniesienia sukcesu w coraz bardziej złożonym i niestabilnym środowisku
biznesowym [6]
Inne opinie (Bennis i Nanus, 2012) dotyczące tych dwóch pojęć to:
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
- menedżerowie zarządzają, a liderzy wprowadzają innowacje;
- kierownik jest kopią, lider jest oryginałem;
- kierownik podtrzymuje, lider rozwija;
- menedżer opiera się na kontroli, lider budzi zaufanie;
- menedżer ma wizje krótkoterminowe, lider ma wizje długoterminowe;
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu
teachers-leaders.eu teachers-leaders.eu