Page 11 - Handbook_PL
P. 11

teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu








               Kotter (1990) twierdzi, że przywództwo jest procesem, którego celem jest
               opracowanie  wizji  organizacji;  dostosowaniem  ludzi  do  tej  wizji  i
               motywowaniem  do  działania  poprzez  zaspokajanie  ich  potrzeb.
               Przywództwo nie jest mistyczne ani tajemnicze. Nie ma to nic wspólnego
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               z  charyzmą  lub  innymi  egzotycznymi  cechami  osobowości.  To  nie  jest
               prowincja dla wybranych. Niekoniecznie jest lepsze od zarządzanie lub

               jest  jego  zastępstwem:  raczej  przywództwo  i  zarządzanie  to  dwa
               charakterystyczne  i  uzupełniające  się  działania.  Oba  są  niezbędne  do
               odniesienia sukcesu w coraz bardziej złożonym i niestabilnym środowisku
               biznesowym [6]

               Inne opinie (Bennis i Nanus, 2012) dotyczące tych dwóch pojęć to:
 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
               - menedżerowie zarządzają, a liderzy wprowadzają innowacje;

               - kierownik jest kopią, lider jest oryginałem;


               - kierownik podtrzymuje, lider rozwija;

               - menedżer opiera się na kontroli, lider budzi zaufanie;

               - menedżer ma wizje krótkoterminowe, lider ma wizje długoterminowe;

 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu















 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
















 teachers-leaders.eu                                   teachers-leaders.eu
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16